Znají ho v podstatě všichni, zejména dříve narozené ročníky. Obklad, který před dvěma stoletími vymyslel přírodní léčitel a zakladatel vodoléčby Vincenc Priessnitz, používají lidé po celém světě zejména při nachlazení průdušek, angínách či bolestech kloubů.
Postup zná každý – nejdříve na krk přiložit mokrou látku, poté ji obalit igelitem a jako třetí vrstvu přiložit suchou látku.Č
„Igelit ale není správná forma zábalu. Přímo v Priessnitzových lázních jsme se dozvěděli, že by to měla být suchá látka, která je částečně prodyšná. Priessnitz používal voskovanou látku,“ opravuje mě hned v úvodu setkání energická a usměvavá Martina Štefánková, která ještě před pár lety netušila, že bude podnikatelkou na plný úvazek.
Dnes ale pod vlastní značkou Mamavis vyrábí inovativní Priessnitzův obklad na suchý zip, ve kterém spojila všechny tři vrstvy, a usnadnila tak jeho aplikaci
A boduje s ním na nejrůznějších startupových soutěžích. Naposledy vyhrála v konkurenci 45 projektů 300 tisíc korun a dalších 200 tisíc korun v balíčku služeb v soutěži Nastartujte se od Komerční banky. A jelikož se jí začínají byznysová kola pořádně roztáčet, chystá se na expanzi do zahraničí.
K tomu všemu Martinu Štefánkovou dovedlo před čtyřmi lety onemocnění dcery, k jehož léčbě jí lékařka doporučila právě Priessnitzův obklad, který do té doby vůbec neznala. „Jenže dcera mi neustále brečela, šila sebou, zábal jí nedržel na hrudníčku a stále jí padal na bříško,“ vzpomíná.
V reakci na to navrhla první prototyp novinky s jednoduchou aplikací. „Paní doktorce se to líbilo. Věděla, že to maminkám jen pomůže,“ popisuje prvotní zpětnou vazbu, která rozhodla o pokračování jejího nápadu. Štefánková pak začala pravidelně jezdit do Priessnitzových lázní v Jeseníkách, kde vývoj svých zdravotních pomůcek konzultuje s tamními lékaři.
Po roce a půl fungování Mamavis prodává zboží, které generuje roční tržby zatím ve statisících korun a také zisk, který Štefánková obratem investuje zpět. A už nějakou dobu nedělá jen obklady na hruď, ale i na krk nebo na klouby horních i dolních končetin. Výrobkem, který boduje hlavně u řidičů, je zábal na karpál.
„Máme e-shop, ale dodáváme i do krajské ústecké nemocnice nebo do nemocnice v Karlových Varech. Usnadňuje to péči zdravotním sestřičkám,“ říká rodačka z Klášterce nad Ohří, kde má zatím skromné podnikové prostory. „V budoucnu mám ale v plánu šicí dílnu,“ usmívá se.
Zatím se jí totiž dostává jen pozitivní zpětné vazby. Některé nemocnice a lékárny si její obklad našly zcela samy a stalo se jí i to, že jí některé maminky samy od sebe posílají sponzorské dary, aby ji v podnikatelských začátcích podpořily.
Martina přiznává, že být podnikatelkou a matkou na plný úvazek není jednoduché, i když jí radami pomáhá například Inovační centrum Ústeckého kraje či známý Milan Drábek. Parťák je ale více než potřeba. Momentálně totiž stojí před velkým úkolem – expanzí do Německa. Velký trh sousední země je lákavý a Mamavis se tam může částečně dostat díky spolupráci s hlavním lékařem Priessnitzových lázní, který je v Asociaci Vincence Priessnitze, jež má kořeny v Rakousku a Německu.
Tím ale plány na rozvoj zdaleka nekončí. „Ráda bych také rozšířila produktovou řadu. Obklady nejsou jen pro děti, na které se zaměřujeme, existuje i početná skupina sportovců nebo důchodců,“ nastiňuje, kam by se její byznys mohl vyvíjet, a zmiňuje dále i bahenní zábaly či obklady pro zvířata. „K tomu chci začít dělat i čtyřvrstvé obklady, které budou zaměřeny na různé formy nachlazení, jako je zánět průdušek nebo laryngitida a podobně, přičemž vhodné přípravky by byly napuštěné přímo ve vrstvě nanovlákna,“ popisuje Štefánková.Obklady totiž nepatří k rychloobrátkovému spotřebnímu zboží a právě takové zboží by Mamavis potřeboval do svého portfolia. V současné době také vyjednává i s výrobci léčivých vod, jako je Bílinská Kyselka nebo klášterská Evženie.